Tuesday, July 6, 2010

TAMADUN DUNIA 5

CONTOH SOALAN:

Tema 5: Bincangkan jenis-jenis kurikulum pendidikan yang dilaksanakan dalam tamadun awal manusia.

Istilah kurikulum berasal daripada perkataan Latin yangbermaksud jejak, laluan atau jurusan, kurikulum juga bermaksud jurusan pengajian yang diikuti di sekolah. Kurikulum bermatlamat melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai perkembangan menyeluruh meliputi aspek-aspek ekonomi, sosial, politik, jasmani, emosi rohani, estetika, dan etika. Kurikulum dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu peringkat rendah, peringkat menengah dan peringkat tinggi yang berlainan tujuan dan bidang serta isi kandungan pelajaran yang diajar di setiap peringkat. Jenis-jenis kurikulum yang diajar pula adalah seperti semi-saintifik dan sarjana, sastera dan kreatif, sistem peperiksaan, politik dan perubatan, agama, dan ketenteraan.

Jenis kurikulum semi-saintifik dan sarjana dapat ditunjukkan didalam tamadun mesopotamia. Kurikulum pendidikan ini adalah berasakan pengajian tentang maklumat mengenai zoologi iaitu mengenai haiwan, botani iaitu mengenai tumbuh-tumbuhan, geografi iaitu mengenai struktur permukaan bumi dan mineralogi mengenai sumber-sumber yang ada dimuka bumi seperti galian. Orang Sumeria juga menyediakan sifir-sifir matematik serta soalan matematik bersama jawapannya. Golongan yang mempelajari semi-saintifik dan sarjana ini adalah dari kumpulan pertama dalam tamadun mesopotamia.

Selain itu, jenis kurikulum lain ialah sastera dan kreatif. Ini dapat ditunjukkan dalam tamadun mesopotamia. Golongan yang mempelajari bidang ini adalah dari kumpulan kedua. Bidang ini memberi pengajian tentang bahasa, bacaan, menyalin karya-karya. Dalam bidang linguistik, orang Sumeria diklasifikasikan kepada beberapa kumpulan perkataan dan frasa. Kamus bahasa Sumeria dihasilkan pada zaman Akkadia. Aspek ini meliputi kegiatan membaca dan menyalin karya-karya sastera berbentuk mitos, cerita-cerita epik, lagu-lagu suci, himpunan esei, pepatah dan sifir.

Jenis kurikulum seterusnya ialah politik dan perubatan. Kurikulum ini dapat ditunjukkan didalam tamadun india. Dalam pengajian ilmu politik, buku Arthasastra yang dihasilkan oleh Kautilya digunakan sebagai sumber rujukan. Laskhmidara menghasilkan dua buah buku politik, iaitu Rajadharma dan Vyavahara manakala Chandesvara menghasilkan buku tentang Rajanithi. Dalam aspek perubatan, karya-karya perubatan klasik seperti Rajamrganka yang ditulis oleh Raja Bhoja da karya-karya berjudul Ayurvedadipika dan Bhanumathi yang dikarang oleh Chakrapanidatta digunakan sebagai rujukan. Terdapat juga doktor haiwan yang mempunyai kepakaran yang tinggi pada zaman Klasik. Orang india mempunyai kepakaran yang tinggi dalam pembedahan plastik sejak zaman klasik.

Seterusnya, kurikulum berasaskan sistem peperiksaan. Kurikulum ini dapat ditunjukkan dalam tamadun china. Sebelum pelajar dapat menduduki peperiksaan ini, mereka perlu mendapat pendidikan awal diperingkat rendah, menengah dan tinggi. Di peringkat rendah, murid akan mempelajari huruf-huruf penting dan menghafal sembilan buku suci iaitu ‘The Four Books’ dan ‘Five Classics’. Guru yang mengajar mereka terdiri daripada bekas pegawai kerajaan yang hilang pekerjaan atau pelajar yang gagal peperiksaan. Pelajar ini juga dikehendaki menghafal sejumlah 431,286 huruf dan menghafal teks-teks diluar kemampuan mereka tanpa memahami maksudnya. Di peringkat menengah pula, pelajar diberikan latihan menulis karangan,kesusasteraan dan pengkajian esei.

Setelah itu, di peringkat tinggi, pelajar akan menterjemah buku-buku suci dalam bahasa china moden, dan menjelaskan kandungan buku suci serta menulis esei. Selesai disemua peringkat ini, pelajar akan dibenarkan menduduki peperiksaan awam kerajaan. Pelajar yang lulus dalam peperiksaan awam ini akan diberikan ijazah yang terdiri dari tiga peringkat iaitu ijazah pertama setaraf dengan ijazah sarjana muda, ijazah kedua setaraf dengan ijazah sarjana, dan ijazah ketiga setaraf dengan doktor falsafah. Pelajar yang mendapat ijazah ini juga diberikan pekerjaan di sektor kerajaan mengikut kelayakan masing-masing.

Jenis kurikulum seterusnya ialah keagamaan. Kurikulum ini dapat ditunjukkan dalam tamadun arab dimana terdapat pendidikan berasaskan Al-Quran dan Hadis, subjek-subjek lain seperti sejarah, nahu, geografi, dan undang-undang juga diajar. Contoh, Nabi Muhammad S.A.W. bersabda bahwa seorang yang mendidik hamba perempuan dengan baik akan menerima tiga pahala satu masa. Sekolah rendah diadakan di masjid dan istana. Kurikulumnya meliputi membaca, menulis, mengira, nahu, dan hadis. Manakala, di peringkat menengah pula ialah ilmu kalam, fiqah, syarahan, sastera dan sebagainya. Di peringkat tinggi, pelajar mempelajari berkaitan astronomi, geometri, falsafah, muzik, perubatan dan sains. Institusi pembelajaran selain Baitul Hikmah ialah Universiti Nizamiyah, Universiti Muntansiriyah, Universiti Al-Azhar dan Universiti Al-Zaitona.

Tambahan pula, jenis kurikulum yang dipelajari ialah kurikulum ketenteraan. Kurikulum ini dapat dilihat pada tamadun eropah iaitu dikota Sparta. Pada usia lapan hingga 18tahun, pelajar diberi latihan fizikal, melempar cakera, lembing dan bergusti serta memasuki pertandingan bertempur dengan musuh. Pada usia 19tahun, pelajar akan mempelajari tentang peperangan dan latihan menggunakan senjata dan cara bertempur. Peperiksaannya akan dibuat setiap 10hari. Mereka ini juga akan disebat di tempat penyembahan dewa untuk menguji kekuatan fizikal dan ketabahan. Pada umur 20tahun, pelajar akan ditunjukkan kehidupan militer yang sebenar dan disuruh hidup 10tahun dalam dunia peperangan dengan memburu binatang dan mengawal sempadan. Bagi kaum wanita pula, kurikulumnya hanya dirumah yang meliputi aktiviti berlari, melompat, melontar cakera dan lembing, bertinju, menari dan menyanyi.

Konklusinya, kandungan kurikulum menentukan bentuk masyarakat yang bakal dilahirkan dalam sesebuah tamadun. Pendedahan yang diberikan dalam setiap tamadun awal memberikan penekanan yang berbeza kepada aspek rohani dan jasman setiap individu. Jenis kurikulum yang diberikan dapat menentukan kehidupan seseorang individu atau sesuatu budaya masyarakat tersebut.


Untuk jenis kurikulum keagamaan, pelajar juga boleh mengambil contohnya daripada kurikulum melayu... seperti ini:

------- kurikulum keagaaman. Ditunjukkan dalam tamadun melayu diman kanak-kanak mendapat pendidikan tidak formal dirumah dan pendidikan formal dimasjid. Dimasjid, kanak-kanak mempelajari bacaan Al-Quran, mendalami ilmu fardu Ain dan menyanyi lagu Qasidah. Pada waktu malam pula, mata pelajaran yang diajar ialah fikah, usuluddin, tasawuf, hadis, tafsir dan subjek lain. Di Madrasah pula, kanak-kanak diajar membaca Al-Quran, tajwid, solat dan ibadat lain. Pelajar yang lulus akan meneruskan pengajian di lembaga-lembaga pendidikan yang dikenali sebagai rangkang. Kurikulum yang diajar ialah ilmu kalam, falsafah, tasawuf, tajwid, Al-Quran, hadis, tatabahasa arab dan lain-lain. Di sekolah pondok pula, pelajar akan mempelajari pengajian agama seperti nahu, fikah, Al-Quran dan Hadis nabi. Guru yang mengajar di sekolah pondok ini adalah mereka yang mendapat pendidikan di Mekah.

2 comments:

  1. wah bagus appa.. cikgu baru je kasi soalan nih.. kau da buat.. ahahaha

    ReplyDelete
  2. haha.. bese ar.. aku wat pun untuk kebaikkan kite bersama.. ko un bole baca kan.. :)

    ReplyDelete