Thursday, May 20, 2010

TAMADUN DUNIA 4

CONTOH SOALAN:

TEMA 4: Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan kemunculan sistem ekonomi kapitalis sehingga abad ke-19.

Istilah ekonomi berasal daripada istilah Greek, Oikos dan Oikonomia yang bermaksud self-provisioning extended household. Pada asalnya, istilah ekonomi merujuk kepada pegurusan rumah tangga kerana keluarga adalah unit ekonomi yang paling asas dalam kegiatan bercucuk tanam dan pengeluaran. Selain itu, ekonomi juga muncul daripada asas dari sistem ekonomi sara diri. Ekonomi dapat dirumuskan sebagsi ilmu yang mengkaji tentang pengeluaran, pengagihan, pertukarn dan penggunaan barangan yang bersifat kekurangan dan beraneka jenis. Ekonomi kapitalis merujuk kepada galakan kepada kebebasan pasaran dan perniagaan kepada keuntungan.

Faktor-faktor yang menyebabkan kemunculan sistem ekonomi kapitalis sehingga abad ke-19 telah bermula sejak zaman awal moden iaitu menjelang abad ke-12 M. Pada masa ini, Venice, Genoa, Florence dan Milan mengalami kadar perdagangan tinggi dengan Timur, Timur Tengah dan Eropah Utara. Pada awal abad ke-14 M, Genoa dan Venice mencapai kejayaan dalam pembinaan kapal laut yang boleh berlayar sepanjang tahun. Ini membolehkan mereka mengangkut lebih banyak barangan dan menyeberangi Laut Atlantik. Di Florence, Itali, pedagangnya dan pengusaha bank yang menjadi pemilik bank-bank gereja mendominasi pembankan Eropah. Keuntungan yang diperoleh melalui pinjaman, pelaburan, dan pertukaran wang yang dibawa msuk ke Florence dan disalurkan kepada industri bandar. Zaman ini memperlihatkan pertumbuhan kekayaan dan asimilasi pelbagai budaya tradisi dan nilai yang dibawa masuk oleh pedagang asing dari semua bahagian dunia barat. Keadaan ini menyebabkan perbezaan kelas menjadi nyata di Itali.

Dengan penubuhan negara bangsa pada abad ke-16 dan abad ke-17 M, raja menggalakkan perkembangan kapitalisme dan mengamalkan dasar ekonomi merkantilisme. Sistem kapitalis menggalakkan pengumpulan modal, kebebasan ekonomi, hak milik persendirian, kebebasan pasaran dan perniagaan untuk keuntungan. Kekayaan diperoleh dengan menguasai koloni dan mengadakan imbangan perdagangan yang memihak kepada negara induk. Kekuasaan pula dimiliki dengan membesarkan angkatan tentera, memajukan industri perkapalan dan menafikan hak berdagang di koloni oleh kuasa-kuasa asing. Bagi mewujudkan sektor pertanian dan perindustrian yang produktif dan menjamin pasaran luar negeri yang luas dan tetap, kerajaan negara bangsa telah melindungi sektor perindustrian dalam negeri dan perdagangan luar dengan mengenakan duti import yang tinggi.

Selain itu, gerakan renaisans yang disusuli dengan gerakan reformasi pada abad ke-16 dan abad ke- 17 M, memperhebatkan lagi pertumbuhan ekonomi Eropah dengan mengembangkan kapitalisme di negara-negara berkenaan. Ahli sosiologi Jerman, Max Weber berpendapat bahawa kapitalisme tumbuh pesat di negara-negara protestan dimana terdapat aliran agama Calvinisme. Mengikut fahaman Calvinisme, individu yang bekerja untuk mendapatkan lebih banyak wang dan seterusnya melabur untuk menghasilkan keuntungandapat mengelakkan diri daripada perkara yang tidak bermoral. Oleh yang demikian, zaman pentadbiran negara Calvinis telah melahirkan suatu masyarakat yang bekerja keras dan tidak membuang masa.

No comments:

Post a Comment